2017 De Poelen:Amstelveen aquarel 10,5x24,5 cm

Amsterdam naar Gibraltar

Over een afstand van ruim 3000 kilometer gaat de nieuwe wandeltocht die ik in November officieel begin. Amsterdam is het beginpunt en Gibraltar volgend jaar november, tijdens het hoogtepunt van de vogeltrek, het eindpunt. Elke dag dat ik loop maak ik een aquarel van de biotoop en bekijk ik in hoeverre de geologie daar invloed op heeft. Alle vogelsoorten die ik zie leg ik vast in pen en inkt en voor youtube maak ik een impressie van de situaties waar ik in terecht kom. Ik geef telkens updates via Facebook en Youtube  en bereid met de schetsen die ik onderweg maak het grote werk  in olieverf voor, wat daar vanzelf uit voort komt. Op weg in het vluchtspoor van de trekvogels naar het zuiden.

Lees verder
Kleurrijk Palet

Publicatie in Natura van de KNNV

Na het afronden van mijn reis van de Noordzee naar de Zwarte Zee komen nu de eerste publicaties. Ik ben druk aan het schrijven zodat ik hoop in het voorjaar het boek over deze tocht te kunnen opleveren. Mijn uitgever is enthousiast, nu alleen nog het werk voltooien. Het voordeel van de manier waarop ik mijn ervaringen met jullie zal delen is dat ik niets hoef te bedenken, alleen een weergave van de werkelijkheid en een verdieping in de achtergrond is genoeg. Ik hou jullie op de hoogte.

Lees verder
Zwarte Zee

Doel bereikt

Bijna 3000 kilometer heb ik gelopen van Bloemendaal aan Zee tot aan de Zwarte Zee in Bulgarije. Dwars door alle Europese routes van trekvogels, terwijl ik de invloed van de geologie op de biotoop en de verspreiding van vogels bestudeerde. De aquarellen van de verschillende biotopen en de tekeningen in pen en inkt van alle vogelsoorten die ik heb gezien, zijn de voorbereiding voor een publicatie op een later tijdstip. Het was een ervaring die ik niet kan vergelijken met wat ik ooit hiervoor in mijn leven heb gedaan, maar zeker een die ik tot een van de mooiste kan rekenen. Het doel was de tocht, niet de finale, zodat het behalen van de finish een dubbel gevoel geeft. Het verwerken van alle data en indrukken brengt me echter weer direct terug op alle plaatsen die ik heb aangedaan en de bijzondere mensen die ik heb ontmoet. De grootste verrassing was het land Bulgarije. De ongerepte natuur, de meeste vogelsoorten van alle landen die ik daarvoor had doorkruist, de vriendelijke mensen en de bijzondere ligging, altijd een bergketen in beeld. Alle vooroordelen mogen overboord. Reizen verbreed niet alleen de horizon, maar ook de kennis over het eigen land.

Lees verder
IMG_2376

Youtube kunst kanaal van Grégoire

Tijdens mijn kunst en onderzoeks-wandeling van de Noordzee naar de Zwarte Zee kom ik op zulke bijzondere plaatsen, dat het gewoon jammer zou zijn om niet een gedeelte van deze ervaring met anderen te delen. Natuurlijk gebeurt dat al via de aquarellen en de pen en inkt tekeningen die ik van de vogels onderweg maak, maar er gebeurt zo veel meer. Het is een combinatie van observeren van de natuur en de samenhang met de mensen die in een bepaald gebied wonen. Nu ik eenmaal in Bulgarije ben aangekomen zie ik een groot verschil tussen het westen en het oosten van Europa. Het oosten, moet ik eerlijk zeggen, spreekt me enorm aan vanwege de rauw en ruwheid van de natuur, de niet tot in detail gecultiveerde grond. De enorme toename aan vogelsoorten hangt samen met de natuurlijke staat van deze bijzondere omgeving. Hierbij krijgt u een introductie in het video kanaal wat ik met deze reis heb gestart.

Lees verder
Iron Gates

Niet te stoppen ontwikkeling

De reis van de Noordzee naar de Zwarte Zee heeft niet alleen mijzelf bevrijd van vooroordelen, het heeft me ook bevrijd van de beperkingen op het creatieve vlak. Deze beperkingen die vaak, zonder dat je het zelf erg doorhebt, onder druk van de buitenwereld tot stand komen, betreffen het gebruik van materiaal en onderwerp. Het onderzoek wat ik tijdens de wandeling heb gedaan heeft verschillende creatieve uitingen gekregen. De geologie van Europa verbeeld ik naar aanleiding van geologische kaarten in enorme stippen schilderijen. De invloed van de geologie laat ik zien door de aquarellen van de biotoop, die ik dagelijks tijdens het lopen ter plekke maak. De vogels die ik zie en hoor worden in pen en inkt vastgelegd. Om telkens naar mijn laatste punt te reizen waar ik de wandeling ben gestopt gebruik ik de trein. De ramen van de trein vormen het kader voor de volgende serie werken van de landschappen waar ik naar op weg ben. Het materiaal wat ik gebruik is olieverf voor de natuur en acryl voor de dode materie, de binnenkant van de trein. De vrijheid van werken en onderwerp is het grootste goed wat je kunt bereiken.

Lees verder
IMG_1246

Schets brengt herinnering tot leven

wanneer ik terugkijk in mijn mappen met aantekeningen, schetsen, aquarellen en pentekeningen van de afgelopen drie jaar, besef ik pas wat ik heb gedaan. De hoeveelheid informatie die ik heb vastgelegd is enorm. De uitwerking van deze informatie levert nog jaren werk op. Een van de aquarellen die ik onderweg heb gemaakt heb ik in het atelier uitgewerkt in olieverf. Wat er tijdens dat proces gebeurt is zeer fascinerend; niet alleen herinner ik me de plek, ook de zuigkracht van de modder aan mijn schoenen en ik voel hoezeer ik bedekt ben met de aarde. Terwijl ik schilder ruik ik het vochtige bos, voel de koelte van de druppels die onophoudelijk van de bladeren naar beneden vallen. Ik ervaar de vermoeidheid na het beklimmen van de glibberige heuvel. In het kort samengevat, met elke streek verf die ik zet transporteer ik mezelf terug in tijd en plaats om dit in mijn gedachten ter plekke geschilderde doek op te leveren.

Lees verder
de kade van Vidin

vooroordelen overboord

Niets is wat het lijkt of zou moeten zijn. Tijdens mijn kunst en wetenschapswandeling van de Noordzee naar de Bosporus blijkt telkens dat de mensen die ik ontmoet ongelofelijk aardig zijn. Dat de armsten onder hen bij wie ik logeerde alles met me deelden, dat je als Nederlander in een Hongaars dorp nog als bezienswaardigheid kan worden onthaald en dat ons perspectief van leven en kijken niet te projecteren valt op de bewoners van een bergdorp in Roemenië. Inmiddels ben ik aangekomen in het zevende land op weg naar het oosten, Bulgarije. Ik loop door het armste gedeelte van Europa. De tijd gaat hier nog niet zo snel, maar de toegang ertoe is overal aanwezig; geen plek zonder 3G internet! Het enige wat ik jammer vind is dat de communicatie via een omweg gaat. Frans spreekt de oudere generatie gelukkig vaak wel. De liefde voor het land wordt gedeeld door de complimenten voor de aquarellen die ik maak. De vogels zijn niet echt in beeld, ze zijn er, maar net als in Nederland neemt men ze voor lief en nauwelijks waar. Met de winterwandeling achter de rug ben ik nu de lente en zomer aan het voorbereiden. Nog maar 750 km van stoffige paden en stille wegen door verlaten dorpen en onbekende steden, heerlijk!

Lees verder
geologie van Europa

Invloed van geologie op biotoop

Acht en twintig jaar lang heb ik in Australië de natuur en de aboriginal cultuur bestudeerd en verbeeld. Nu loop ik, net zoals de aboriginals in Australië doen, door het Europese landschap. Onderweg bestudeer ik de invloed van de geologie op de biotoop er boven en de invloed van de verspreiding van vogels op mijn pad. Alles heeft met elkaar te maken. De ondergrond bepaald wat voor bomen er boven groeien. De verschillende soorten bomen en struiken trekken ieder hun eigen vogelsoorten aan die er van afhankelijk zijn. Deze reis, die ik in het voetspoor maak van de Britse schrijver Patrick Leigh Fermor, verbeeld ik door onderweg elke dag een aquarel te maken van de biotoop. Alle vogels die ik zie en hoor portretteer ik in pen en inkt en de alles bepalende geologische ondergrond schilder ik na bestudering als wand bedekkende schilderijen. De techniek die ik voor de schilderijen gebruik heb ik van de aboriginals geleerd. Ik gebruik echter geen symbolen of verwijzingen die met hun cultuur te maken hebben. Ik verwerk de kennis die ik opgedaan heb door observatie gevolgd door een verdere studie naar de geologie van Europa. Met elke stap die ik neem verdiep ik me verder in geschiedenis van ons continent en zie de gevolgen van ijstijden en verschuivingen van continenten die miljoenen jaren hebben geduurd. Voor wie het ziet is Europa een spannend hoofdstuk in het open boek van de geschiedenis van de aarde.

Lees verder
portret PLF 65 x 65

Elke dag een Première

Het gedeelte van de tocht van Wenen naar Boedapest maak ik nu om de vogels van midden Europa te observeren tijdens het hoogtepunt van de zomer. De route volgt die van Patrick Leigh Fermor in 1934. Het platte land is nauwelijks veranderd, de steden zijn door de oorlog aangepast. De natuur is nog steeds de grootste invloed op mijn gedachten tijdens de tocht. De stilte, de eenzaamheid en de enorme leegte in een wereld waarvan men zegt dat deze overbevolkt is. De drukte zit in de steden, de rust buiten de bebouwing. Langzaam maar zeker zie ik de wereld zoals ik hem ken en waar ik ben opgegroeid veranderen. Het is allemaal nog bekend, maar toch net iets anders. Nu maak ik de overstap van het Westen naar het voormalige Oostblok. Ik heb geen voorkennis, weet niets van de geschiedenis, behalve dan wat ik in mijn leven erover heb gehoord en laat op deze manier alles op me afkomen met de ogen van een kind. Wat niet opvalt is mogelijk niet interessant. Wat wel opvalt is vaak al zo vanzelfsprekend dat het niet meer benoemd wordt. Voor mij zal alles een première zijn.

Lees verder
Scartlet Robin

Vroege (Australische) vogels

Het radio programma Vroege Vogels van de Vara heeft me gevraagd om te vertellen over het boek, Australische vogels door John Gould en Jacques Grégoire. Zondag ochtend  19 juni tussen 8 en 9 uur zal ik te beluisteren zijn op radio 1. Het zal een voorproefje zijn van de lezingen die ik vanaf september over dit onderwerp zal gaan geven. Veel luisterplezier toegewenst en natuurlijk werkt het luisteren het beste met de afbeeldingen in het boek er bij. Voor wie nog geen exemplaar heeft: Australische Vogels door John Gould en Jacques Grégoire.

Tot zondagmorgen  19 juni  met vriendelijke groet van Jacques Grégoire

Lees verder
Australische vogels van John Gould en Jacques Grégoire

Australische vogels van John Gould en Jacques Grégoire

Jarenlang vogels observeren, naar bijzondere plaatsen gaan en me verdiepen in de natuur en cultuur van Australië hebben geresulteerd in het boek, “Australische vogels van John Gould en Jacques Grégoire”. Alexander Reeuwijk voor de KNNV-uitgeverij is de stuwende motor achter het idee geweest en de auteurs Achsa Vissel en Jip Binsbergen hebben de teksten geschreven. Wat het boek bijzonder maakt is dat de kunst uit het verleden de visuele communicatie aangaat met de kunst van nu, met als verbindende factor de vogels van Australië. Iedereen Down Under kent John Gould, de afbeeldingen van de vogels die hij 150 jaar geleden heeft gemaakt worden tot op de dag van vandaag nog gebruikt om de soorten te duiden. Om samen met Gould in één boek vertegenwoordigd te worden vervult me dan ook met trots. Wanneer u interesse heeft in een exemplaar kunt u klikken op deze link. De schilderijen van de vogels en de biotopen waarin ze zich bevinden zijn voor een gedeelte aangekocht door particulieren en bedrijfscollecties, maar zal zich blijven uitbreiden tot ik alle soorten heb vastgelegd die ik ooit heb gezien. Een afspraak voor een bezoek in het atelier kan altijd gemaakt worden. Vogels van Australië blijven inspireren!

Lees verder
2016 Duinlandschap klein

Nieuwe biotoop, nieuw palet.

De wandeling van de Noordzee naar de Bosporus gaat door een compleet ander landschap en met heel ander licht dan ik in Australië heb gedaan. Ik ben gewend te werken met de Australische kleuren, fel blauw, diep oranje met zwarte schaduwen. Nu moet ik kijken en proberen te ontleden wat ik zie. De kleuren aan de kust en vooral tijdens de ochtend mist hebben allerlei nuances van grijs. Het binnenland in, wordt het contrast nooit echt groot. De lucht is waterig lichtblauw. Ik leer opnieuw naar de omgeving kijken waar ik mijn hele leven heb gewoond en geleefd, maar waar ik tot nu toe geen inspiratie uit heb gehaald. Het is niet alleen een onderzoekingstocht naar kleur, het is een ontdekkingstocht waarbij ik kijk met de ogen van een kind voor wie alles nieuw is. Elke dag is een première omdat ik door gebieden loop waar ik nog nooit eerder ben geweest, hoogstens in de buurt ben gekomen op de snelweg. Nu met een snelheid van 5 kilometer per uur alles opnemen aan geuren, kleuren, geluiden en indrukken. Elke dag een schets in aquarel, alle vogels in pen en inkt en nu de eerste olieverf schilderijen. Ik schilder dan misschien al meer dan 28 jaar professioneel, ik sta weer aan het begin van een heel nieuw leerproces. Gedachten uitzetten en alleen maar kijken. Dit jaar loop ik verder door Duitsland, naar Oostenrijk, verder in Hongarije op weg naar de grens van Roemenië en Bulgarije. Ik heb er enorm veel zin in!

Lees verder
exhibition time

Expositie 22 november 2015

Een keuze uit de belangrijkste werken van de laatste 6 jaar bevat schilderijen met verschillende thema’s. Zo zijn de laatste vogel schilderijen toegevoegd zodat nu alle gebieden in Australië vertegenwoordigd zijn. De combinatie met de biotoop schilderijen, dat zijn de landschappen waarin je de verschillende vogelsoorten kunt tegenkomen, zijn nu voor het eerst samen te zien.  “Tot zo ver heeft de evolutie ons gebracht” , is een ander thema waar ik over de jaren aan heb gewerkt         ( onder andere op de “Beagle”)  en wat me nog steeds bezig houdt. De samenloop van toevallige ontmoetingen, inzichten en studies naar bepaalde onderwerpen zorgen er voor dat er over de jaren een rode lijn is te ontdekken zodat de schijnbaar losse thema’s  vervlochten zijn en alles met elkaar te maken heeft. Het geeft me de vrijheid om deze thema’s naast elkaar te zetten zonder het idee te krijgen dat ze niets met elkaar te maken hebben. Kunst zonder inhoud is geen kunst. Kom en ervaar zelf de kracht en de gedachten die in de werken verborgen zit en maak ze tot uw verhaal, want immers, nadat ik mijn naam er onder heb gezet en het doek heb getekend gaat het schilderij zijn eigen verhaal ontwikkelen.

Lees verder
Hello from the other side

Afsluiten van een thema

Een idee voor een schilderij ontstaat door een bepaalde gebeurtenis, een ontmoeting of een voorwerp wat op je pad komt. In dit geval was ik in Tasmanië in het schitterende MONA Museum in Hobart. Daar zag ik een schedel op een keramisch bord van Damian Hirst. Ooit wilde ik ook graag een schedel schilderen, maar een juiste gelegenheid had zich nog niet aangediend. Tot ik in het voorjaar Redmond O’Hanlon hielp bij het inrichten van zijn huis in Amsterdam en de ene na de andere bijzonderheid uit de verhuisdozen kwam. Boeken, en nog eens boeken, maar ook opgezette vogels en bijzonderheden van zijn vele reizen. Tot uit een doos deze schedel me toelachte en tegelijkertijd  een vriendschap verbroken werd die me zeer dierbaar was. Ik had een reden gevonden om deze schedel te schilderen. Het is een serie van vijf doeken geworden en deze drie zijn de afsluiting van dit onderwerp. Ik ervaar mijn schedelschilderijen als een voortleven van goede herinneringen verpakt in olie op doek, iets wat me gelukkig maakt als ik er naar kijk; tijd, onderwerp en gedachten samengebundeld. Wat iedereen er verder mee doet en over denkt heb ik niet in de hand, gelukkig maar!

Lees verder
Huismus

Vogels van Europa

Gedurende mijn tocht van de Noordzee naar de Bosporus kom ik elke dag vele vogelsoorten tegen. Deze soorten bevinden zich op plaatsen die in de tijd geologisch zijn bepaald. Net zoals John Gould dat in Australië 150 jaar geleden deed, maak ik onderweg elke dag een aquarel die de omgeving vastlegt en teken ik in inkt op aquarelpapier een klein portretje van de vogelsoort die ik in die volgorde tegenkwam. In zwart-wit toch proberen om iets van het karakter vast te leggen van heel mooi gekleurde vogels is een van mijn doelen in deze serie. Om de hele serie te bekijken kunt u deze link aanklikken.

Lees verder
dag 2 aquarel 2015

Van de Noordzee naar de Bosporus

Drie duizend kilometer zal mijn Europese Walkabout duren. Begin april ben ik aan deze reis begonnen. In drie jaar tijd zal ik gedurende de lente en zomer maanden elk jaar duizend kilometer naar het oosten lopen in het voetspoor van de Britse schrijver Patrick Leigh Fermor, leermeester van Bruce Chatwin die voor mij als inspiratiebron van onschatbare waarde is geweest. Het is een kunstwerk, deze tocht langs de Rijn en Donau, op zoek naar de basis van Europa door onderzoek naar de geomorfologie en de daaruit voortkomende verspreiding van vogels over het continent. Elke dag schets en aquarelleer ik het veranderende landschap en portretteer ik in inkt de vogelsoorten die ik tegenkom. Gedurende de wintermaanden zal ik de schetsen verder uitwerken en de begeleidende boeken die deze reis beschrijven voorbereiden. Ik zal me niet bezig houden met de geschiedenis van Europa, die is al vaak genoeg beschreven, maar ik ga op zoek naar de invloed van het landschap op vogels, dieren en mensen zoals ik dat ook de afgelopen 28 jaar in Australië heb gedaan.

Lees verder
olieverf op doek 145 x 145 cm

Leven na de dood

Terwijl ik in Tasmanië in het schitterende MONA museum rondliep viel me een klein kunstwerk op. Er was een  afbeelding van een schedel op een porseleinen bord. Graag zou ik er ook een willen maken, maar wanneer komt er zo’n gelegenheid? Tijdens het inrichten van het nieuwe huis van een goede vriend waarbij 60.000 boeken een nieuwe plaats moesten krijgen kwam uit een van dozen naast tientallen opgezette dieren ook een schedel. Is er leven na de dood? In ieder geval wel in dit geval, want om voor één keer iets van mijn donkere kant te belichten heb ik deze schedel vereeuwigd en zal hij voortaan als olieverf op doek door het leven gaan. Inspiratie ligt voor het oprapen, je moet het alleen nog verbeelden.

Lees verder
olieverf op doek 190 x 220 cm

Freycinet Peninsula

Kruipend door het hoge struikgewas krijg je af en toe zicht op het onbeschrijfelijke mooie blauw van de zee en het lichte crèmekleurige strand. Ik ben op zoek naar een heel klein vogeltje, de Tasmanian Thornbill. Boven me in de doorgeschoten drie meter hoge, op heide lijkende planten hoor ik ze fluiten, maar ik zie ze niet. Om rustig te observeren schets ik dit schitterende uitzicht, de lichtinval die door de langgerekte dunne bladeren heen komt, het lichte ruisen van de wind door de breekbare twijgen, ik geniet enorm. Omdat mijn tijd niet oneindig is gebruik ik op mijn iphone één keer de weergave van het geluid van de zang van de Thornbill en binnen een seconde zit er een exemplaar op een meter van me af om te controleren wie zijn territorium is binnengekomen. We bekijken elkaar uitvoerig en gaan weer op pad. De schets die ik gemaakt heb heeft genoeg aanwijzingen om in het atelier een schilderij te maken die niet alleen een beeld, maar ook de sfeer goed weergeeft. Twee jaar geleden had ik technisch gezien dit beeld niet kunnen hebben maken, de ontwikkeling via ipad-schetsen heeft een wereld voor me geopend die meer dingen mogelijk maakt, een bevrijding!

Lees verder
painting in oil on canvas 25 x 20 cm by Jacques Grégoire

Tasmanian native hen

De Tasmanian native hen was een van de 13 endemische vogelsoorten waarvoor ik naar Tasmanië ben gereisd. John Gould was 150 jaar geleden begonnen in Hobart en omgeving met het schieten en vervolgens schilderen en lithograferen van de soorten die hij tegen kwam. Ik heb één soort niet gevonden, de Scrubtit, een heel klein vogeltje van het struikgewas, gelukkig nog een goede reden om er weer een keer naar toe te gaan… de vogels laten zich niet op afroep zien gelukkig. De Tasmanian native hen kom je echter over het hele eiland tegen, het is een redelijk grote vogel en niet schuw. Tijdens het lopen wipt bij elke stap zijn staartje op en neer waardoor het een mechanische loop lijkt, erg vermakelijk. Tijdens het schetsen van de natuur kon ik in alle rust deze vogels observeren. Of hij een plaatsje krijgt in het boek, ‘ Australian Birds by JG’, zullen we zien in september, ik hou jullie op de hoogte.

Lees verder
Museum of Old and New Art, Hobart, Tasmania, Australia

MONA, Museum of Old and New Art

Het is bijna dertig jaar geleden dat ik echt ben geraakt door een expositie. La Grande Parade in het Stedelijk Museum in Amsterdam was het hoogtepunt in mijn beleving van kunst. Daarna een hele lange grote leegte van minder indrukwekkende tentoonstellingen, tot nu. Tijdens mijn bezoek aan Tasmanië in Hobart ben ik naar het MONA, Museum of Old and New Art gegaan en wat ik daar heb ervaren heeft in één keer de leegte van dertig jaar opgevuld. Het schitterende gebouw, uitgegraven in de rotswand is alsof je de wereld van Alice in Wonderland binnen treed. Wat niet was daarvoor is ineens werkelijkheid, het hele concept van Musea zoals we die over de wereld kennen wordt overboord gegooid en er wordt een dikke vinger opgeheven tegen de pretenties van de moderne kunst zoals wij die gewend zijn. Ik merk dat de invloed van het bezoek nog steeds aan het indalen is, aan kracht aan het toenemen is. Ongelofelijk dat je naar de andere kant van de wereld moet reizen, werkelijk aan het uiterste randje ervan, om nieuw licht te ervaren. Misschien is het juist het feit dat het niet op een geijkte plek is dat dit gebeurt, zonder de verstikkende werking van bureaucratie en ingesleten ideeën over wat kunst is en hoe deze te presenteren. MONA behoort tot het hoogtepunt van mijn reis naar Australië, een bron van inspiratie die ik niet had kunnen bedenken!

Lees verder
olieverf op doek

Op Expeditie naar Tasmanië

In het voetspoor treden van John Gould heb ik de afgelopen 28 jaar onbewust gedaan. Onze passie voor vogels is te vergelijken tot op grote hoogte. Nu sta ik op de valreep om werkelijk bewust in zijn voetsporen te treden en de endemische vogelsoorten van Tasmanië te observeren en te schetsen. Het grote verschil tussen de manier waarop hij de natuur in ging 150 jaar geleden en ik nu is het feit dat hij niet wist welke soorten hij tegen zou komen en ik een boek met beschrijvingen heb van alles wat ik daar tegen zou kunnen komen. Precies in dat laatste zit het hem; zou kunnen tegen komen, want de vogels laten zich niet zien omdat ik daar 20.000 km voor naar toe kom reizen. Ik zal net als Gould moeten zoeken, observeren, veel geduld hebben en in de tussentijd belaagd worden door bloedzuigers en moeten oppassen voor alom aanwezige slangen. De beloning wanneer ik de soorten waar ik naar zoek wel vind is een gevoel van euforie, dat ik deel ben van een lange traditie van natuurliefhebbers die deze soorten heeft mogen aanschouwen en deze kennis weer deel met anderen.

Lees verder
Darwin tussen Grégoire en Redmond O'Hanlon

Grégoire, Darwin en O’Hanlon

Het portret van Charles Darwin staat tussen ons in. Samen zijn Redmond en ik in Darwin’s kielzog getreden toen we op de Klipper Stad Amsterdam, de Beagle, de zelfde koers volgden en elkaar op het achterdek, al kijkend naar de albatrossen, beter leerden kennen. Het bleek dat we meer passies deelden: onder andere Engelse literatuur,  de evolutie-theorie, Darwin, Wallace en vogels. Vanmiddag hebben we een gesprek gevoerd welke zal leiden naar het voorwoord voor het boek wat in mei gepresenteerd  gaat worden; Australian Birds by JG ( John Gould and Jacques Grégoire ).

Lees verder
Portretten in olieverf door Jacques Grégoire van Darwin, Wallace en Gould

Darwin, Wallace, Gould en Grégoire

Zonder Wallace en Gould zou Darwin nooit aan het ontwikkelen en delen van de kennis over de evolutie theorie toegekomen zijn. Wallace ontwikkelde in Azië zijn evolutie theorie en deelde deze met Darwin, die daarop overging op het samen met Wallace naar buiten brengen van deze kennis. Gould was de persoon die de vinken determineerde die Darwin en zijn reisgenoten meegenomen hadden van de Galapagos eilanden en zo tot een bijzondere conclusie kwam waar Darwin verder op doorstudeerde. Door in de voetsporen te treden van Darwin in de Beagle onder Australië kwam ik via een omweg, door Redmond O’Hanlon te portretteren in de Artis Bibliotheek dicht bij het originele werk van John Gould. In de schitterende Artis Bibliotheek liggen de originele met de hand ingekleurde litho’s van zijn boeken. Nu blijkt dat Gould 150 jaar geleden deed wat ik de laatste jaren heb gedaan; het vastleggen van alle Australische vogels die hij daar tegenkwam. Toeval bestaat niet, het tonen van interesse voor de natuur leidt je uiteindelijk naar de reeds belopen paden van de onderzoekers in de eeuwen voor je zodat je met eigen ogen kunt ervaren welke schoonheid daar in heerst en dat het onderzoek nog lang niet klaar is. Het blijft genieten!

Lees verder
detail van het schilderij Hyams Beach 170 x 370 cm

Hyams Beach revisited

Terugkeren naar een plek waar je goede herinneringen aan hebt wordt vaak afgeraden. Terugkeren naar Hyams Beach is echter een opeenstapeling van nieuwe mooie ervaringen. Het strand behoort tot een van de witste van de wereld en Jervis Bay,  waaraan het dorpje ligt is schitterend met walvissen, dolfijnen en broedende pinguins. Telkens als ik er was in de afgelopen jaren heb ik op deze plek gestaan, geschetst en geobserveerd. Ik heb de kreek stromend en droog zien staan. Met aquarel en met de Ipad heb ik het beeld vastgelegd tot ik het nu in zijn volle glorie heb kunnen uitwerken in een olieverf schilderij van 170 cm hoog bij 370 cm breed. In de uitwerking gebruikte ik de invloed van de twee schetsen om weer tot een nieuw beeld te komen. Een mooie afsluiting van een zeer productief jaar.

Lees verder
portret van Annelize, olieverf op doek

Restauratie portret geslaagd

Soms kan je een besluit nemen en een artistieke richting inslaan die een doodlopende weg blijkt te zijn. Vier gaten van 2 cm breed zaten in het portret van Annelize. Doordat het schilderij ooit onderdeel heeft uitgemaakt van de serie “layers” was het gezicht bedekt met een andere afbeelding. Gelukkig kun je altijd terugkeren naar de hoofdweg met de kennis dat je die keuze niet meer maakt. Het portret is zo hersteld dat het niet zichtbaar is waar de gaten hebben gezeten, kleine beschadigingen zijn meteen meegenomen en het doek is weer als nieuw. Blijft een schitterend portret.

Lees verder
olieverf op doek 170 x 190 cm.

I am afraid of Red, Orange and Pink

De kleuren rood, oranje en roze zul je nauwelijks in mijn werk tegenkomen. Reizend door de outback van Queensland, Australië ontkom je echter niet aan die kleuren. Wat gebeurt er wanneer de intens blauwe hemel een weerkaatsing geeft op het rood en oranje van de rotsen? De enige manier om dat vast te leggen ter plekke was met de Ipad te werken en daarmee te schetsen. Dit is weer een schilderij wat ik niet zonder Ipad had kunnen maken. De kleuren benaderen de werkelijkheid zo dicht dat het vibreert, je voelt de warmte van het eind van de dag. De afwisseling van schetsen met aquarel en potlood en dan weer met de Ipad voelt als een enorme verrijking en bevrijd me van de angst om gevaarlijke kleuren te gebruiken omdat ik nu de zekerheid heb dat ik de juiste te pakken heb.

Lees verder
2014 Marnix huis

Schilderij Dispuut Marnix

In januari 2014 kwamen de leden en bewoners van het huis van het Dispuut MARNIX in Amsterdam bij elkaar om te bespreken hoe zij zich in de traditie van Frans Hals konden laten vereeuwigen op doek. Net zoals in de schilderijen van Frans Hals zitten in het doek meerdere lagen verborgen. Voor de toevallige passant die het doek aanschouwt is het een afbeelding van een groep jonge heren, mogelijk vrienden, in een bepaalde ruimte. Voor leden en oudleden van het Studenten Corps is het duidelijk dat het hier studenten betreft, waaronder mensen die een bestuursfunctie hebben of hebben gehad. De leden van het Dispuut herkennen het Vaandel met het wapen en de uiterlijkheden van bepaalde functies zoals deze uitgedragen worden. Als laatste laag weten de personen die in het Dispuuts-huis hebben gewoond de tekens te vertalen naar gebeurtenissen die verbonden zijn aan voorwerpen die in het doek voorkomen.  Het niet in bezit zijn van al die kennis die in het doek is gestopt is geen beletsel om er niet met plezier naar te kijken. De meeste, zo niet alle kennis die Frans Hals in de doeken heeft gestopt is verloren gegaan. Door het schilderen van de studenten in deze zeer belangrijke fase van hun leven is een levende traditie  vastgelegd waarbij alle kennis per laag zal worden doorgegeven aan de volgende generatie, net zoals dat vroeger gebeurde. Met ongelofelijk veel plezier heb ik samengewerkt met deze dertien mannen die, door met mij hun levensverhaal en idealen te delen, een hoopvolle toekomst voorspellen.

Lees verder
View from the Monkey tree

Biotoop vastleggen tijdens het observeren van vogels

Tijdens mijn recente verblijf in het zuiden van Mozambique liep ik de hele dag met een verrekijker om bijzondere vogelsoorten te zien, 74 nieuwe in totaal. De beste manier om dat te doen is om een goede plek uit te kiezen, daar te gaan zitten en gedurende enkele uren kijken welke vogels en dieren, in dit geval apen, voorbijkomen. Wanneer je dan toch zit kun je meestal van de nood een deugd maken en het landschap vastleggen op papier. Het schilderij wat hierbij is afgebeeld is gebaseerd op de aquarel die ik ter plekke heb gemaakt. Deze techniek zorgt er weer voor dat het beeld wat uiteindelijk ontstaat klassiek is. Wanneer ik, zoals ik tegenwoordig ook vaak doe, de Ipad gebruik om op te schetsen, dan worden de kleuren meer één op één vertaald en kan ik veel expressiever werken. Dit uitzicht op deze duin-biotoop gaf me geen aanleiding om het met de Ipad te doen maar verkoos ik aquarel, met als gevolg een realistische weergave van de werkelijkheid.

Lees verder
Artis Bibliotheek

Historische ontmoeting

In de schitterende Artis Bibliotheek heeft de afgelopen week een historische ontmoeting plaats gevonden tussen twee kunstwerken. Honderd vijftig jaar heeft er gezeten tussen het ontstaan van het ene kunstwerk in de vorm van de met de hand ingekleurde litho van John Gould, samengebracht in de zevendelige band Birds of Australia. Aan de andere kant ligt het olieverf schilderij wat ik gemaakt heb van de zelfde soort, de Brahminy Kite, naar aanleiding van mijn reizen door Australië en de observaties van de vogels die ik daar doe. Er is een goede kans dat uit deze bijzondere ontmoeting iets moois gaat voortkomen waar ik u in de toekomst meer over zal berichten. In september zal mijn uitgebreide vogel-schilderijen collectie weer te zien zijn in mijn opengestelde atelier, alleen op uitnodiging.

Lees verder
detail van schilderij La grande Bellezza, onderdeel van de serie "I know Helmut Newton too"

The Great Beauty

Het is meer dan acht jaar geleden dat ik het eerste model vond welke geschikt was voor de op de foto’s van  Helmut Newton geïnspireerde serie werken. In 2007 maakte ik het tweede schilderij uit deze serie die veel stof deed opwerpen en tot op de dag van vandaag wordt besproken. In het begin van dit jaar werd het eerste schilderij aangekocht door een museum in Italië, net op het moment dat ik eindelijk had besloten het derde schilderij in deze serie te gaan maken. De enorme uitstraling van het model mag nooit geposeerd zijn maar moet van binnen uit komen; het moet een combinatie zijn van alle factoren die ik belangrijk vind in een persoon. Ik heb het geluk bijzondere mensen te ontmoeten waar ik over de jaren een speciale band mee heb ontwikkeld. Het meest recente werk heeft de titel gekregen van de film die we beiden zeer bewonderen, een titel die  alles met het model te maken heeft. Niet alleen het uiterlijk, maar vooral het innerlijk heb ik in dit schilderij van haar verbeeld.

Lees verder
italia

Schilderij aangekocht door Museo d’Arte Moderne, Chianciano Terme.

Het Museo d’Arte Moderne in Chianciano Terme, Toscane, heeft via de Gagliardi Gallery in London het schilderij ” I know Helmut Newton” aangekocht. Met deze aankoop heeft het museum het vierde schilderij en daarmee de grootste museale collectie van het werk van Jacques Grégoire in huis. De verbondenheid met het museum en de interesse voor mijn werk gaat nu zijn tiende jaar in. Mocht u ooit in de gelegenheid zijn om een bezoek te brengen aan Chianciano Terme en het museum noemt u dan mijn naam en de zeer vriendelijke en professionele medewerkers zullen u graag een rondleiding geven.

Lees verder
Dan Brown ontvangt Fries Paard geschilderd door Jacques Grégoire

Dan Brown krijgt Fries Paard van Jacques Grégoire

Drie maanden geleden kreeg ik de opdracht van de uitgeverij van Dan Brown, Luitingh-Sijthoff, om naar aanleiding van zijn laatste boek Inferno een schilderij te maken van een Fries Paard. In samenwerking met mensen van de Koninklijke Vereniging Het Friesch Paarden-Stamboek ben ik op bezoek gegaan bij een Fokkerij van Friese Paarden en heb ik daar de top hengsten kunnen bestuderen, schetsen en fotograferen. De dieren hebben een enorme indruk op me gemaakt; niet alleen zijn ze enorm statig en schitterend, ze hebben ook een heel lief en aardig karakter. De diep zwarte vacht weerkaatst het zonlicht en de spieren zijn overal te zien, maar vooral de manen van ruim een meter lengte en de enorme staart maken dit dier heel bijzonder. Met veel plezier heb ik er aan gewerkt en Dan en zijn vrouw Blythe waren zeer onder de indruk en verheugd om dit grote doek in ontvangst te nemen. Het is altijd goed om te zien dat het werk, waar ik zo veel liefde in heb gestopt, wordt gewaardeerd.

Lees verder
olieverf op doek 85 x 55 cm

Mooiste tijd van je leven

Mooiste tijd van je leven, of dat nu helemaal waar is of niet weet ik niet, elke fase in mijn leven tot nu toe heb ik voluit geleefd en enorm van genoten, maar velen met mij weten dat de studietijd zeker een heel bijzondere periode in hun leven is, of is geweest. In dit portret heb ik Joseph Grégoire vastgelegd zoals hij nu leeft, de ultieme student, genietend van het leven samen met vrienden in zijn studentenhuis. Een periode waarvan, als je er in zit, denkt dat deze nooit voorbij gaat tot het zo ver is. Daarom is het zo belangrijk om het vast te leggen, om er voor altijd met plezier op terug te kijken en herinnerd te kunnen worden aan alle dagen , avonden en ochtenden die daarna nooit meer hetzelfde zullen zijn.

Lees verder
Schilderij door Jacques Grégoire van Redmond O'Hanlon in de Artis Bibliotheek

Redmond O’Hanlon terug op zijn plek

Nadat we elkaar hebben ontmoet op de klipper Stad Amsterdam, in het Kielzog van Darwin, de Beagle, kwamen we elkaar opnieuw tegen In de schitterende Artis Bibliotheek. De komende weken zal het portret wat ik van Redmond O’Hanlon heb gemaakt daar weer te zien zijn. Elke zondagavond vanaf 1 december is in de Bibliotheek de premiere te zien van de nieuwe aflevering van O’Hanlons Helden van de VPRO in aanwezigheid van de schrijver en televisiepersoonlijkheid. Kaarten voor deze bijzondere avonden zijn te bestellen bij de Bijzondere Collectie van de UVA.
Het avontuur is werkelijk zoals we dat hebben meegemaakt, de verdieping in de kennis van onderzoekers en ontdekkers is verbeeld en verwoord, hoop jullie daar ook weer te ontmoeten en te kunnen voorstellen aan mijn goede vriend Redmond.

 

 

Lees verder
never leave home without them.

Aquarel-set op reis

De voorbereidingen voor een nieuwe expeditie naar Australië zijn in volle gang. Batterijen worden opgeladen, lenzen nogmaals nagekeken en de vogel determinatie boeken gerangschikt naar gebied. In mijn tas naast de verrekijker is altijd een groene doos te vinden. Het is een oud plastic lunchpakketbakje, die al jaren dienst doet als mijn aquarel-set. De doos heeft golven zeewater over zich heen gekregen op mijn tocht met de Beagle, is gevuld geweest met ingewaaid zand van het witste strand ter wereld en nu op weg naar de top van Mount Gower op Lord Howe Island. Ik zal er mijn hoogte vrees voor moeten overwinnen, langs afgronden naar boven klimmen, maar ik moet en ik zal er komen en het vastleggen, niet alleen omdat zich daar een bijzondere vogel bevindt die alleen dáár is, maar omdat het leven van een kunstenaar niet zonder afzien kan… nouja, zoiets dan. Ik zal aan jullie denken als ik de top heb bereikt en het beeld met jullie delen zodat allen er van mee kunnen genieten! Groet en tot snel!

Lees verder
Ipad schets

Herfst op de Ipad

Na de zomer komt ook in de Ipad-schetsen de herfst naar boven. Staand in de late warme herfst-zon in het midden van een zandpad op het landgoed de Eese, leg ik de natuur vast gedurende een periode van ongeveer vier uur. In de tussentijd vliegen spechten voorbij en lopen er herten op tien meter bij me langs. Door stil te staan in de natuur word je er één mee. Het is helaas niet velen gegeven om de rust te nemen om dit moment af te wachten en te zien dat alles gaat bewegen na een bepaalde periode omdat de natuur zich dan niet meer bedreigd voelt door de indringer. Dit is de natuur die ik vastleg, niet alleen het visuele wat me inspireert, maar het geheel van leven en verval, het verglijden van het licht en de tijd op een dag, dit is mijn werk.

Lees verder
Lupinelaantje op de Eese
olieverf op doek  2013
170 x 190 cm

Ruimtelijk inzicht

Een groot schilderij in een relatief kleine ruimte werkt optisch, net zoals een spiegel dat kan doen, ruimte verdubbelend. Het is als het plaatsen van een extra venster op de plaats waar eerst een blinde muur was. Het vergt enige moed om een stap voor een dergelijke aanschaf te nemen, maar na ruim 25 jaar ervaring op dit gebied kan ik met zekerheid zeggen dat mijn stelling klopt. In de periode dat wij met het gezin leefden op 50 vierkante meter hadden we de grootste doeken aan de muur en niemand die er raar van op keek en de grootte pas bemerkte nadat we ze erop hadden geattendeerd. Goed ruimtelijk inzicht kan worden aangeleerd door de traditionele gedachtegang, die remmend werkt, te verlaten en open te staan voor niet eerder belopen paden. Via mijn kunstuitleen kunt u, zonder direct een grote financiële verplichting aan te gaan, uitproberen hoe het is om deze ruimtelijkheid te ervaren. Het schilderij wat afgebeeld is komt uit een serie landschappen, geschilderd naar aanleiding van Ipad schetsen op het landgoed de Eese.

Lees verder
kracht, wijsheid en schoonheid

Wijsheid, kracht en schoonheid.

Dit zijn de portretten die ik elke morgen als eerste zie wanneer ik beneden kom. De personen kijken me aan op een manier waar ik kracht uit haal. Allen zijn me heel dierbaar, met hun persoonlijkheden, met hun bijzondere visies op het leven en met de enorme wijsheid waarop enkelen van hen al op jonge leeftijd mij elke keer doen verbazen. De schoonheid van hun uiterlijk zit niet in hoe ze er uit zien, het zit in wat ze uitstralen, in wie ze werkelijk zijn. Dat is wat deze portretten elke dag weer voor me doen, ze geven me een enorme boost. Deze portretten zijn zondag 29 september te bekijken in mijn atelier, alleen op uitnodiging of introductie, zodat u zelf kunt ervaren dat er een enorme kracht kan uitgaan van iets wat alleen bestaat uit pigment, olie, doek en inspiratie.

Lees verder
detail vennetje Eese

Inspiratie van buiten

Inspiratie van buiten, daar bedoel ik meerdere dingen mee; sinds de laatste werkelijk belangrijke expositie in het Stedelijk museum, ” La grande Parade”, inmiddels al weer bijna dertig jaar geleden, heb ik mijn inspiratie voornamelijk uit het buitenland gehaald. Niet alleen de Britse en Australische kunstenaars spraken me meer aan, ook het landschap buiten Nederland was zoveel meer interessant. Nederlandse exposities weten mijn hart nog steeds niet te raken, het Nederlandse Landschap daarentegen heeft een nieuwe kans gekregen. Door de nieuwe techniek te gebruiken met het schetsen via de Ipad en dat te vertalen naar olieverf en doek heb ik door David Hockney ineens kunstwerken gezien in landschappen in Friesland waar ik al 12 jaar door heen reed en niets zag. Mezelf blijven ontwikkelen, dingen uitproberen, oude technieken verwerken met nieuwe inzichten en open blijven staan voor goede kunstenaars. Dat brengt me op mijn favoriete Australische fotografe, Tamara Dean, die door haar manier van kijken en werken in het verlengde ligt van sommige van mijn gedachtegangen. De afbeelding is een detail van mijn eerste grote Nederlandse Landschap, een vennetje op het landgoed de Eese, over twee weken te bezichtigen op mijn atelier-expositie.

Lees verder
ipad kunst

Nieuwe techniek

Vakantie is een moment om tot rust te komen, maar het biedt ook de mogelijkheid om na te denken en nieuwe technieken uit te proberen. Deze zomer heb ik op de Ipad het programma Brushes verder onderzocht en het werkt zeer verrassend. Het geeft me de mogelijkheid om direct uit een oneindig kleuren palet de werkelijkheid vast te leggen op een totaal nieuwe manier. De eerste van deze schetsen worden nu gebruikt als basis voor een groot doek. Inspiratie opgedaan in Nederland, wie had dat kunnen denken?

Lees verder
kanotocht

Een groot LEEG land

Met de kano 150 km van Amsterdam naar Friesland waar we een huisje hebben. Een mooi voornemen wanneer de wind uit Zuid-Westelijke richting waait, het wordt anders als de wind continu uit Noord-Oostelijke richting komt…Toch doorgezet met als resultaat een schitterende ervaring in een heel leeg landschap. Wat is Nederland toch mooi vanaf het water, zeker als je om 7 uur in de ochtend begint en om half tien in de avond stopt. Erg weinig mensen tegen gekomen, het is leeg, misschien ook door de harde wind, maar toch. Een echt avontuur kun je nog steeds in Nederland beleven, maar de combinatie met werk, in de vorm van aquarellen, is me niet gelukt. Alleen deze schets is op mijn eerste overnachtingsplek gemaakt, toen had ik nog energie en niet 11 uur gevaren. De dagen erna lag ik direct na het eten in een diepe slaap. Mooie ervaring; het varen, de eenzaamheid en de overwinning van geest en lichaam op beproeving.

Lees verder
Roofvogels uit Australië

Nieuwe serie van start

In mijn serie Australische vogels ben ik toegekomen aan de roofvogels. Om het jaar ga ik terug naar Australië om het land, de cultuur en de vogels te bestuderen. Door te kijken naar de vogels begrijp je het land beter; geologie en verspreiding van planten hebben een directe invloed op het voorkomen van bepaalde vogelsoorten. Eind september zal dit schilderij beschikbaar komen voor verkoop of huur in mijn persoonlijke kunstuitleen die vorig jaar met veel succes gestart is. Ik hou jullie op de hoogte en wens jullie alvast een heerlijke zomer toe. Veel inspiratie en rust!! JG

Lees verder
portret Hanna kl

In portret vereeuwigd

Mijn dochter Hanna, 14 jaar, in het atelier.  Haar karakter, het opgroeien naar volwassenheid, die lange weg die moet worden afgelegd, alles ligt in dit portret besloten. Het begeleiden naar het moment van zelfstandigheid is een van de mooiste taken die ik in mijn leven op me heb genomen en ik geniet er elke dag van.

Lees verder
2013 portret van Joseph

Jezelf durven zijn

Mijn zoon Joseph is 21 jaar geworden, tijd voor een nieuw portret. In de afgelopen jaren heb ik hem zeker 10 keer geportretteerd. Wat er voor zorgt dat hij zichzelf herkent in het beeld wat ik van hem heb gemaakt is het feit dat ik me niet heb laten leiden door mijn beeld van hem, maar me heb geconcentreerd op zijn karakter en verschijning. Er is geen krachtiger beeld dan van iemand die zichzelf durft te zijn. Ik ben erg trots op hem.

Lees verder
Rob Bijlsma in gesprek met Alexander Reeuwijk in het Teylers museum

Passie als inspiratie

Dat je inspiratie kunt halen uit werk en leven van collega’s ligt voor de hand. Vandaag kreeg ik inspiratie uit een heel andere hoek. Al veertig jaar klimt Rob Bijlsma in boomtoppen om roofvogels te bestuderen. Zijn gepassioneerde zoektocht naar kennis heeft nauwelijks grenzen. Alles wat hij op zijn weg tegenkomt is het bestuderen waard, van de vogels op het nest tot de teken die hij oploopt tijdens het veldwerk. Via nieuwe technische mogelijkheden er achter komen dat 20 jaar onderzoek een te beperkt inzicht heeft gegeven biedt voor hem een heel nieuw venster op de te onderzoeken kanten die tot dan toe onbelicht zijn gebleven. Het doel in het leven is het onderzoek, niet de status en het geld, waarmee je met die kennis kunt pronken. De weg er naar toe is belangrijker dan het doel te bereiken. Heerlijk, zo en dan nu het atelier weer in, voor een doek waarvan ik de inhoud al wel weet, maar de uitwerking nog niet, de zoektocht gaat voort!

Lees verder
2013 zoutvlaktes Parecag 50 x 190

Delen is vermenigvuldigen

Een nieuwe generatie om ons heen heeft een verfrissende andere aanpak die navolging verdient. In plaats van kennis te verkopen of te gebruiken als machtsmiddel wordt deze gedeeld om niet. Plaats en tijd worden gedeeld. Een kunstliefhebber heeft zijn liefde voor Slovenië met mij gedeeld, door mij vorig jaar zijn huis aan te bieden om daar inspiratie op te doen. De schetsen die daar zijn gemaakt heb ik al met jullie gedeeld, nu komt het beeld van de schilderijen. Ik heb mijn Copyright veranderd in Non Commercial Creative Commons, iedereen mag mijn beeld gebruiken, doorsturen en delen met naamsvermelding zolang het maar niet commercieel gebruikt wordt. Delen van kennis en kunst maakt iedereen een rijker en een beter mens.

Lees verder
aquarellen uit de serie Australia in Black and White

Het afronden van het project

Wanneer is een project nu klaar? Je begint met een leeg doek en wit vel papier, je gedachten worden vervolgens verbeeld en langzaam maar zeker ontstaat een serie. De serie groeit in grootte, kracht en beeldtaal en het is eindig. Het moment van afronden komt er aan. Aan schilderijen kun je eindeloos door rommelen voordat het verdwijnt in de mist van de verflagen. Een aquarel krijgt maar één kans om te ontstaan en het afronden van een project is een bewuste keuze. Hier zien we een gedeelte van de serie gezichten van personen die voor mij een hele belangrijke rol spelen in de connectie met Australia. Wanneer het project werkelijk helemaal af is zal ik nog verder hier op ingaan. Nu moeten nog drie personen poseren om geaquarelleerd te worden, dan de catalogus en dan is het af…. nee, dan begint het leven van het project pas echt!

Lees verder
Madonna series

Naakt Onthuld!

Naakt onthuld; vooral dat Nederlandse bezoekers de meeste tijd op mijn website doorbrengen op de onderdelen die naakt tonen. Wat is er toch aan de hand met naakt in Nederland? Meer dan 90 % van de naaktschilderijen die ik heb gemaakt bevinden zich in Engelse en buitenlandse collecties…. tijdens een expositie in Amsterdam werd niet één naakt schilderij verkocht, de twee weken erna werd de helft van die werken verkocht in London bij mijn Galerie aldaar en binnen twee maanden was al het werk weg! Wij Nederlanders kijken er wel graag naar, maar durven er niet voor te kiezen om het op te hangen omdat we bang zijn wat de buren en vrienden er van denken? Bent U zo? Ik vind dat het tijd wordt dat wij ons net als de Engelsen op dit gebied gaan gedragen en het gaan zien als kunst, in plaats van alle misplaatste Christelijke moraal (?) er aan te verbinden. Durft u het aan? Ben bang van niet, maar het zal mij er niet van weerhouden ze te blijven maken, al was het maar voor Engelse collectioneurs!

Lees verder
Aquarel Yowie Bay, Australia

Vanuit een ander perspectief

Yowie Bay, Australia. Dit is de steiger waar ik al 26 jaar naar toe terugkeer. Voor mij om dit onderwerp te schilderen, betekent dat niet alleen dat de plek wordt vastgelegd, het betekent ook dat alle gedachten en herinneringen aan al die reizen, personen en bezoeken worden bevroren in één beeld. Vanuit het perspectief van de beschouwer is het een afbeelding van een steiger met water en bomen met daar tussen wat huizen, men kan het mooi vinden of niet. Vanuit mijn perspectief is dit mijn leven, verleden, nu en toekomst.

Lees verder
Aquarel 10 x 15 cm 2012 onderdeel uit serie Asutralia in Black and White

Als Ogen kunnen spreken hebben wij geen tekst meer nodig.

De zeggingskracht van ogen is enorm. Aan ogen kan men aflezen of men de waarheid verteld of dat men door emotie geraakt is. De spieren rond de ogen spelen hierin een grote rol. De aquarellen van de mensen die ik geschilderd heb in het voortdurende Australia in Black and White project spreken je aan met hun ogen. Hun mond is niet afgebeeld, want die verteld hun eigen verhaal. Het gaat in dit geval om de verbinding die deze personen voor mij met bepaalde gebieden hebben in Australia. Kijk naar deze link voor de trailer http://vimeo.com/57853651

Lees verder
New York olieverf op doek
140 180 cm    2013

New York, opdracht zonder vogel

Naar aanleiding van de serie Australia in Black and White heb ik een opdracht gekregen van een verzamelaar uit Sydney. Een schilderij van New York, Manhatten, gezien vanaf Brooklyn, is de opdracht. De verzamelaar heeft al een schilderij met het uitzicht van precies de overkant van de rivier en dit zal de collectie volmaken. Gedurende het schilderen heb ik opnames gemaakt van de ontwikkeling van het doek. Net zoals in de Australische serie komt hier een vogel voor die ik daar gezien heb, dit beeld echter, heeft het niet gered en wordt in overleg, tijdens de ontwikkeling van het doek weer overgeschilderd. De groei van het schilderij heeft wel een uitgangspunt, maar het eindresultaat staat nooit vast. Zie hier de video  , een opdracht die in het verlengde ligt van mijn vorige schilderijen.

Lees verder
Dubbel portret van Maaike Martens, olieverf op doek 70 x 150 cm

In de eenzaamheid van de gedachten ontstaat de creatie

In haar eigen ruimte, gezeten voor het raam in het witte december licht, schrijft Maaike Martens een tekst voor een lied. Haar geconcentreerde blik is naar binnen gekeerd, even tilt ze haar hoofd op, dan gaat het potlood over het papier. In de eenzaamheid van de gedachte ontstaat de creatie die vervolgens gedeeld wordt met de wereld. Je voelt de energie in de stilte die pas naar buitenkomt als zij haar lied zingt en je diep van binnen raakt. Maaike weet mij elke keer te inspireren.

Lees verder
2013 Universe in stone

Het heelal in steen, geologie Australië

In de eerste oogopslag wordt het beeld vertaald naar iets wat we vaker hebben gezien; een afbeelding van sterren en planeten in het heelal. De natuurlijk gevormde kleurbanden in deze rots heb ik gevonden langs de kust van West Australië. Het beeld werd gevormd door laag over laag gedurende honderd duizenden jaren op te bouwen. De tijd die je nodig hebt om het te bekijken beslaat een fractie van die nodig is om het te maken. De vergelijking naar de schilderijen die ik maak en van alle kunstwerken in musea ligt voor de hand. Als iedereen één minuut langer geconcentreerd naar kunst kijkt verdubbelen we tijd die men gemiddeld nodig denkt te hebben om iets te bekijken!

Lees verder
Portret Dominique, olieverf op doek 70x70 cm met i de achtergrond Bidgemia Station

Poseren, concentreren, inspireren

Dominique staat hier voor het schilderij Bidgemia station voordat de vogel er in werd geschilderd. Ze concentreert zich op het, in gedachten verplaatsen naar het podium, waar zij optreed met dans en toneel. Ik zie voor mijn ogen een transformatie in een zeer geconcentreerde en krachtige uitdrukking. Het tweede portret laat weer een deel zien van deze bijzondere, jonge en inspirerende vrouw. Neem de tijd om het doek goed op je in te laten werken en zie wat ze je wil vertellen.

Lees verder

Bidgemia Station and Australian Magpie-lark

In de nasleep van het regenseizoen trok ik door het tropische gedeelte van West Australië afgelopen jaar. Geen toeristen, want de temperaturen zijn hoog in de 30 C en de luchtvochtigheid is bijna 100%. De ideale tijd voor mij om het land in te trekken en de lokale bewoners te bezoeken, zij leven tenslotte ook het hele jaar op die plaatsen en overleven het elke keer. Het is een manier van instellen op dat gene wat je te wachten staat en je goed voorbereiden. De natuur is nog een levensbedreigende factor. In deze natuur ontmoette ik twee oudere  aboriginal dames die aan het vissen waren. Ze hadden al een pijlstaartrog gevangen en rookten deze boven een heet bed van gloeiende kolen. De smaak van het vlees wat me werd aangeboden was een mix van de sterkste zalm en schol die ik ooit had geproefd. Het feit dat ik als blanke deel mocht uitmaken van deze maaltijd in de geborgenheid van de schaduw van de bomen langs de kust maakte dat ik volledig opging in de natuur. De juiste instelling om inspiratie op te doen in een vreemde omgeving.

Lees verder
Catherine

Verbazing over herkenning

Catherine ziet hier voor de eerste keer het beeld wat ik van haar heb gemaakt. Niet alleen de herkenning van haar uiterlijk maar de uitstraling van het portret treft haar. Ik heb geprobeerd me te laten leiden door de manier waarop ik een beeld van haar heb kunnen maken over de jaren heen, terwijl zij als galeriehoudster bij Galerie RudolfV werkte. Het uiteindelijke portret straalt kracht, doorzettingsvermogen, warmte en kennis uit. Het is een bijzondere en vriendelijke persoonlijkheid die ik graag heb geportretteerd.

Lees verder
portret van Dominique, olieverf op doek Jacques Gregoire

Wat maakt het portret zo bijzonder?

Dominique heb ik leren kennen doordat Redmond O’Hanlon mij opbelde met de mededeling dat hij iemand had ontmoet die zeer de moeite waard zou zijn om te portretteren. In het atelier hebben we gesprekken en leren we elkaar beter kennen. Er bestaat een grote gelijkheid die leeftijd overbrugt, een wederzijds respect waarbij we een inzicht aan elkaar geven wie we zijn. Uit deze gesprekken volgt een beeld, niet het enige beeld waarin ik een persoon kan vastleggen, maar een gedeelte. Dit portret is een vastlegging van het uiterlijk met een spiegel van het innerlijk. Het is een portret dat door zijn eerlijkheid je in je ziel kan raken.

 

Lees verder
7560704050_7e96a071ef_b

Boots

Kinderportretten maken is vooral zo leuk door te kijken of het karakter verbeeld kan worden. Zelfs meerdere kinderen uit een bepaald gezin zijn totaal verschillend. Deze karakters worden op verschillende manieren weer gegeven, ik heb daar nauwelijks invloed op. Het portret ontstaat door een goede samenwerking tussen model en kunstenaar.

Lees verder